Mi az a CogniPlus? Miből áll egy kezelés? Hogyan hat gyerekeknél a CogniPlus? Szakértő válaszol, aki pár másodperces, rövid videókkal szemlélteti, hogy milyen egyszerűen és játékosan fejleszthetők ezzel a módszerrel a gyerekek.
A CogniPlus egy tudományosan megalapozott, a legújabb pszichológiai kutatási eredményekre építő kognitív képességeket fejlesztő eljárás, amelyet az osztrák Schuhfried cég dolgozott ki. A vállalat 1947 óta foglalkozik számítógépes tréninggel, rehabilitációval.
Mi az a CogniPlus?
Tulajdonképpen egy korszerű számítógépes képességfejlesztő szoftverről van szó, amely 20-30 féle játékos fejlesztő feladatot tartalmaz (könnyen érthető feladatok, amelynek során például motorral kell lefékezni egy elénk kerülő akadály előtt, vagy a Níluson hajózva kell különféle állatokat lefotózni, illetve hajók sorrendjét megjegyezni), ami kapcsolódik a mai gyerekek számítógépes érdeklődéséhez, dinamikusan alkalmazkodik a gyermek képességeihez. Ahogy a gyermek fejlődik a különböző tréningprogramok során, a szoftver úgy nehezíti a feladatokat, hogy automatikusan a teljesítményhez igazítja a nehézségi szintet. Ezáltal folyamatos kihívást nyújt bármilyen korú gyermek számára, mert jól körülírható célokat kell elérni, ösztönző, látványos, bevonó módon, melynek során biztosan sikerélményhez jutunk.
Mi történik egy CogniPlus kezelés alatt?
- A fejlesztést megelőzően először beszélgetek a szülőkkel arról, hogy miért kerestek fel engem; feltérképezem részletesen a gyermek képességeit és viselkedését. Utána különféle tesztekkel mérem fel a gyermek figyelmi és emlékezeti funkcióit – magyarázza Somogyi Nóra gyógypedagógus. - Ezután megbeszélem a szülőkkel, hogyan fogom felépíteni a tréninget, hány alkalomra lesz szükség ahhoz, hogy eredményt érjünk el, majd a tréning végeztével kiértékeljük az elért eredményeket – teszi hozzá.
- Természetesen minden gyermek más, különböző ütemben fejlődik. A hatásvizsgálatok tükrében azt tudom mondani, hogy 15 alkalom már látható fejlődést eredményezhet, ugyanakkor a tréning intenzitása sem mindegy. Optimális eredményt akkor lehet elérni, ha minimum heti 3 alkalommal tréningezhetem a gyereket (legjobb lenne heti ötször), de a heti két alkalomnak is már van tetten érhető hatása. Egy tréning körülbelül 45 percig tart, amire 6 éves korú gyerekeket már relatív könnyen rá lehet venni. Ennek során a gyermek meghatározott számú feladattal játszik, ezek megtervezése és egymásra épülése a felmérés tükrében történik – mondja Somogyi Nóra.
Az agy mely területeire hat a CogniPlus?
1. Figyelmi funkciók
• éberség (elengedhetetlen a figyelemhez, megfelelő működése elősegíti a többi figyelmi funkció megfelelő működését)
- videóért kattintson ide
• megosztott figyelem – több dologra egyszerre figyelés - videóért kattintson ide
• fókuszált figyelem (vizuális, auditív) – egy dologra figyelés - videóért kattintson ide
• szelektív figyelem (vizuális, auditív) – nem lényeges információk kiszűrése - videóért kattintson ide
• téri-vizuális figyelem – tájékozódáshoz, az írás-olvasás tanulásához is szükséges
• vigilancia – monotóniatűrés
2. Emlékezet dimenzió
a. munkamemória (térbeli kódolás) – térbeli sorrend megjegyzése
b. munkamemória (vizuális kódolás) – tárgyak helyzetének felidézése
c. munkamemória (téri-vizuális kódolás)
3. Végrehajtó funkciók
a. válaszgátlás (impulzus-kontroll zavarok esetében, rugalmatlan viselkedés esetében)
b. tervezési és cselekvési kompetencia (prioritások) – mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlása
c. tervezési és cselekvési kompetencia (útidők) - mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlása
d. tervezési és cselekvési kompetencia (feladat elvégzése) - mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlása
e. vizuomotoros (szem-kéz) koordináció – grafomotorika, finommotorika megfelelő működéséhez
f. térfeldolgozás - tájékozódáshoz
g. mentális forgatás