how to create your own web page

CogniPlus

Új terápiás módszer tanulási zavaros, figyelemzavaros, ADHD-s és akár autista gyerekek játékos fejlesztésére!

Mi az a CogniPlus? Miből áll egy kezelés? Hogyan hat gyerekeknél a CogniPlus? Szakértő válaszol, aki pár másodperces, rövid videókkal szemlélteti, hogy milyen egyszerűen és játékosan fejleszthetők ezzel a módszerrel a gyerekek.

A CogniPlus egy tudományosan megalapozott, a legújabb pszichológiai kutatási eredményekre építő kognitív képességeket fejlesztő eljárás, amelyet az osztrák Schuhfried cég dolgozott ki. A vállalat 1947 óta foglalkozik számítógépes tréninggel, rehabilitációval.

Mi az a CogniPlus?

Tulajdonképpen egy korszerű számítógépes képességfejlesztő szoftverről van szó, amely 20-30 féle játékos fejlesztő feladatot tartalmaz (könnyen érthető feladatok, amelynek során például motorral kell lefékezni egy elénk kerülő akadály előtt, vagy a Níluson hajózva kell különféle állatokat lefotózni, illetve hajók sorrendjét megjegyezni), ami kapcsolódik a mai gyerekek számítógépes érdeklődéséhez, dinamikusan alkalmazkodik a gyermek képességeihez. Ahogy a gyermek fejlődik a különböző tréningprogramok során, a szoftver úgy nehezíti a feladatokat, hogy automatikusan a teljesítményhez igazítja a nehézségi szintet. Ezáltal folyamatos kihívást nyújt bármilyen korú gyermek számára, mert jól körülírható célokat kell elérni, ösztönző, látványos, bevonó módon, melynek során biztosan sikerélményhez jutunk.

Milyen gyerekeknek tud hatékonyan segíteni a terápia?

A CogniPlus terápia számos esetben hatékony fejlesztőeljárásként szolgálhat a gyermekek számára.
    • ha a gyermek mozgásszervi, memória vagy figyelemzavarban érintett (például ADHD, autizmus spektrum zavar, enyhe értelmi fogyatékosság)
    • ha nehezen tud az iskola által támasztott elvárásoknak megfelelni a tanulásban
    • ha sportol és szeretnék fokozni a teljesítményét
    • ha tehetséges a gyermek, de ez az iskolai teljesítményén nem látszik.

A CogniPlusnak felső életkori korhatára nincs, a koncentrációs képesség, figyelmi funkciók és a memória fejlesztésére még felnőtt korban is alkalmazható annak köszönhetően, hogy számos nehézségi fokozat áll rendelkezésünkre a különféle feladatokban. A terápia 6 éves kor előtt nem javasolt.

Mi történik egy CogniPlus kezelés alatt?

- A fejlesztést megelőzően először beszélgetek a szülőkkel arról, hogy miért kerestek fel engem; feltérképezem részletesen a gyermek képességeit és viselkedését. Utána különféle tesztekkel mérem fel a gyermek figyelmi és emlékezeti funkcióit – magyarázza Somogyi Nóra gyógypedagógus. - Ezután megbeszélem a szülőkkel, hogyan fogom felépíteni a tréninget, hány alkalomra lesz szükség ahhoz, hogy eredményt érjünk el, majd a tréning végeztével kiértékeljük az elért eredményeket – teszi hozzá.

- Természetesen minden gyermek más, különböző ütemben fejlődik. A hatásvizsgálatok tükrében azt tudom mondani, hogy 15 alkalom már látható fejlődést eredményezhet, ugyanakkor a tréning intenzitása sem mindegy. Optimális eredményt akkor lehet elérni, ha minimum heti 3 alkalommal tréningezhetem a gyereket (legjobb lenne heti ötször), de a heti két alkalomnak is már van tetten érhető hatása. Egy tréning körülbelül 45 percig tart, amire 6 éves korú gyerekeket már relatív könnyen rá lehet venni. Ennek során a gyermek meghatározott számú feladattal játszik, ezek megtervezése és egymásra épülése a felmérés tükrében történik – mondja Somogyi Nóra.

Az agy mely területeire hat a CogniPlus?  

1. Figyelmi funkciók

    • éberség (elengedhetetlen a figyelemhez, megfelelő működése elősegíti a többi figyelmi funkció megfelelő működését) - videóért kattintson ide 
    • megosztott figyelem – több dologra egyszerre figyelés - videóért kattintson ide
    • fókuszált figyelem (vizuális, auditív) – egy dologra figyelés - videóért kattintson ide 
    • szelektív figyelem (vizuális, auditív) – nem lényeges információk kiszűrése - videóért kattintson ide
     • téri-vizuális figyelem – tájékozódáshoz, az írás-olvasás tanulásához is szükséges 
     • vigilancia – monotóniatűrés  

2. Emlékezet dimenzió

    a. munkamemória (térbeli kódolás) – térbeli sorrend megjegyzése
    b. munkamemória (vizuális kódolás) – tárgyak helyzetének felidézése
    c. munkamemória (téri-vizuális kódolás)

3. Végrehajtó funkciók

    a. válaszgátlás (impulzus-kontroll zavarok esetében, rugalmatlan viselkedés esetében)
    b. tervezési és cselekvési kompetencia (prioritások) – mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlása 
    c. tervezési és cselekvési kompetencia (útidők) - mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlása 
    d. tervezési és cselekvési kompetencia (feladat elvégzése) - mindennapi életben szükséges előre tervezési eljárások gyakorlása 
    e. vizuomotoros (szem-kéz) koordináció – grafomotorika, finommotorika megfelelő működéséhez 
    f. térfeldolgozás - tájékozódáshoz
    g. mentális forgatás 


Somogyi Nóra az ELTE gyógypedagógiai karán végezett tanulásban akadályozottak pedagógiája és pszichopedagógia szakirányon, majd gyógypedagógiai terápiák mesterképzésen szerzett képesítést. Főképp autista és ADHD-s gyerekeket fejleszt érzelmi- és viselkedészavarok kezelésére szolgáló tréningekkel.
Fontos számára, hogy ne csupán a gyerekek tüneteit kezelje, hanem azokon túl, a probléma kiinduló okát is megtalálja, ehhez a szülőkkel szoros együttműködést épít ki.
Munkájában a legújabb kutatási eredményekre és módszerekre támaszkodik, amelyet bátran ültet át terápiás gyakorlataiba. További információ: Facebook / CogniPlusbuda


Az eredeti cikk a kölöknet.hu online magazin gondozásában jelent meg 2017. november 18-án, melyet itt olvashat
Mobirise
Cím

1126 Budapest, Kiss János Altábornagy utca 19.